81 prosenttia vastaajista haluaa lisää tuulivoimaa Energia-asenne -kyselyssä

Energiateollisuuden vuosittain toteuttaman Energia-asenteet -kyselyn mukaan tuulivoima on toiseksi halutuin kaikista sähköntuotannon muodoista heti aurinkovoiman jälkeen. 81 prosenttia vastaajista kannattaa tuulivoiman käytön lisäämistä.

Vuonna 2013 Suomessa kulutetusta sähköstä katettiin alle prosentti tuulivoimalla, mutta vuonna 2025 jo yli 25 % maamme sähkönkulutuksesta on tuulivoimalla tuotettua.

”Kyllähän tämä on ollut uskomattoman nopea ja komea kehityskaari uusiutuvan energian hyväksi. Vuosikymmenessä tuulivoima on kasvanut marginaalisesta tuotantomuodosta yhdeksi merkittävimmistä energiakentän toimijoista”, ihastelee Suomen Tuulivoimayhdistyksen toimitusjohtaja Anni Mikkonen.

Vaikka kokonaisenergiankulutus ei lisääntyisikään, kyselyyn vastanneet uskovat, että sähkönkulutus jatkaa kasvuaan yhteiskunnan toimintojen sähköistyessä.

”Tuulivoima tuo myös teollisuudelle, liikenteelle ja lämmitykselle keinon CO2-päästöjen vähentämiseen esimerkiksi vetytalouden kautta. Vetyhankkeet ovat kaikkien huulilla. Meillä on mahdollisuus tuottaa puhdasta, uusiutuvaa ja halpaa sähköä tuulivoimalla. Edullisen sähkön avulla Suomi voi kilpailla merkittävistä vetyhankkeista”, Anni Mikkonen toteaa.

Energia-asenteet -tutkimuksen mukaan suomalaiset suosivat edelleen vahvasti uusiutuvia energialähteitä sähköntuotannossa. Tuulivoimasta on tullut edullisin sähköntuotantomuoto ja vauhdilla kehittyvän teknologian ansiosta tuulivoimatuotannon kustannukset laskevat nopeasti myös tulevaisuudessa. Vastaavaa kehitystä ei tapahdu vakiintuneemmissa tuotantomuodoissa.

Tällä hetkellä Suomeen on valmistumassa ennätysmäärä uutta tuulivoimaa. Kun vuoden 2020 lopussa tuulivoimakapasiteetti oli 2586 megawattia (MW) (821 tuulivoimalaa), tulee se olemaan 2023 lopussa vähintään 6330 MW (1500 tuulivoimalaa). Tällä hetkellä rakenteilla oleva tuulivoimakapasiteetti tarkoittaa yli neljän miljardin euron investointeja, jotka tuovat elinvoimaisuutta pääasiassa pieniin kuntiin. Vuoden 2021 tuulivoimatilastot julkaistaan tammikuun 2022 lopussa.

Lataa Energiateollisuuden Energia-asenteet 2021 -kyselyn tulokset