Teollisen ja kiinteistökohtaisen aurinkovoiman edunvalvonta vahvistuu

Aurinkovoimatuotannon kasvu etenee Suomessa nopeasti ja kasvaakseen kestävästi ala tarvitsee ennustettavan ja vakaan toimintaympäristön. Kotimaisen aurinkovoiman edunvalvonta eriytyy ja vahvistuu, sillä tästä eteenpäin aurinkovoiman edunvalvontaa tehdään kahden yhdistyksen voimin. Suomen Aurinkoenergiayhdistys ry (SARY) keskittää toimintansa jatkossakin kiinteistö- ja tonttikohtaiseen aurinkovoiman tuotantoon kokoluokkaan katsomatta, ja Suomen uusiutuvat ry edistää teollisen tuulivoiman lisäksi teollisen kokoluokan aurinkovoiman käyttöä Suomessa.

SARY:lla ja Suomen uusiutuvilla (ent. Suomen Tuulivoimayhdistys) on molemmilla pitkä historia suomalaisen uusiutuvan energian edunvalvonnassa. SARY on toiminut aurinkovoiman ajurina nyt jo 45 vuoden ajan tavoitteenaan tehdä ala tunnetuksi ja edistää kaikkia aurinkoenergiaan liittyviä kehittymismahdollisuuksia. Suomen uusiutuvat on toiminut tuulivoima-alan edunvalvojana yli 35 vuoden ajan ja ollut saattamassa teollista tuulivoimaa yhdeksi Suomen tämän hetken merkittävimmistä tavoista tuottaa uusiutuvaa energiaa. Yhdistys on laajentanut toimintansa nyt myös teollisen kokoluokan aurinkovoiman edunvalvontaan.

Aurinkovoiman käyttö kasvaa kovaa vauhtia Suomessa. Kennoteknologian nopea kehittyminen luo mahdollisuuksia hyödyntää aurinkoa energiantuotannossa entistä tehokkaammin niin pien- kuin teollisessakin tuotannossa. Kumpikin tuotantomuoto tarvitsee kehittyäkseen selkeän poliittisen toimintaympäristön, jonka saavuttaminen on SARY:n ja Suomen uusiutuvien yhteinen tavoite.

”SARY:n jäsenet toimittavat jatkossakin aurinkovoimalaratkaisuja kotitalous-, liike-, ja palveluasiakkaiden sekä teollisuuden tarpeisiin sekä kohteisiin, joissa aurinkovoimatuotantoa voidaan hyödyntää paikan päällä tuotettuna sähkönkäyttäjälle. Aurinkovoiman pientuotanto on merkittävä tapa mahdollistaa suomalaisten kotitalouksien oma sähköntuotanto ja osallistua myös omalta osaltaan sähköjärjestelmän tasaamiseen. Meidän puoleemme kannattaa siis jatkossakin kääntyä kaikessa pienaurinkovoimaan liittyvässä”, summaa SARY:n hallituksen puheenjohtaja Markus Andersén.

Teolliseen aurinkovoimaan liittyviä edunvalvonnallisia teemoja edistää jatkossa Suomen uusiutuvat.

”On hienoa, että voimme jatkossa toimia kotimaisen aurinkovoiman edistämisessä rinta rinnan niin kokeneen tahon kuin SARY:n kanssa. Toimintakenttiemme eriytyminen pientuotantoon ja teolliseen tuotantoon tuo selkeyttä ja luo mahdollisuuden vahvistaa jatkossa molempien edunvalvontaa. Aurinko- ja tuulivoiman edunvalvonnassa on paljon synergioita, ja lisäksi jäsenkunnassamme on paljon yrityksiä, jotka toimivat kummankin parissa, ja tästä syytä toimintamme laajentaminen teollisen kokoluokan aurinkovoimaan oli meille luonnollista”, kiteyttää Suomen uusiutuvien operatiivinen johtaja Heidi Paalatie.

Lisätietoa SARY:n toiminnasta

Lisätietoa Suomen uusiutuvien toiminnasta

Lisätiedot:

Heidi Paalatie, operatiivinen johtaja, Suomen uusiutuvat ry, 040 550 3858, heidi.paalatie@tuulivoimayhdistys.fi

Markus Andersén, puheenjohtaja, Suomen Aurinkoenergiayhdistys ry, 040 860 9651, markus.andersen@senergia.fi

Christer Nyman, toiminnanjohtaja, Suomen Aurinkoenergiayhdistys ry, 0400 458790, tiedotus@sary.fi