Suomen Tuulivoimayhdistys ry on nyt Suomen uusiutuvat ry

Suomen Tuulivoimayhdistys ry laajentaa toimintansa koskemaan tuulivoiman lisäksi teollisen kokoluokan aurinkovoiman edunvalvontaa ja toimii jatkossa nimellä Suomen uusiutuvat ry. Tuulivoima ja aurinkovoima ovat nopein tapa edistää kotimaista uusiutuvan energian tuotantoa, joka taas mahdollistaa kestävän vihreän siirtymän toteutumisen. Laajennuksen myötä Suomen uusiutuvat ry toimii vihreän siirtymän eturintamassa ja on Suomen merkittävin uusiutuvan energian edunvalvoja.

Muutoksen myötä Suomen uusiutuvat edustaa kolmea suurinta kotimaisen energiakentän investoijaa – maatuulivoimaa, merituulivoimaa ja aurinkovoimaa.  Energia-asenteet-tutkimuksen mukaan tuuli- ja aurinkovoima ovat lisäksi maamme halutuimmat tavat tuottaa sähköä. Yhdistyksen edunvalvonnan piiriin kuuluvat jatkossa myös aurinko- tai tuulivoimahankkeiden yhteyteen rakennettavat energiavarastot.

Yhdistyksen rooli vihreässä siirtymässä on merkittävä, sillä puhdas energiantuotanto mahdollistaa myös muita puhtaan teknologian ratkaisuja, joilla on merkittävä vaikutus Suomen talouskasvuun, energiaomavaraisuuteen ja -turvallisuuteen sekä ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Nopeasti kasvavan tuuli- ja aurinkovoiman potentiaali Suomen teollisuuden ja investointien näkökulmasta on merkittävä. EK:n vihreän siirtymän ennusteiden mukaan yhdessä tuuli- ja aurinkovoiman investointipotentiaali on arviolta vajaa 200 miljardia euroa. Kun tätä verrataan Suomen kaikkien investointien määrään, joka oli vuonna 2022 65 miljardia euroa, voidaan puhua merkittävästä kansantalouteen vaikuttavasta tuotantoalasta.

”Vihreän siirtymän uudet teolliset investoinnit ovat avain Suomen bruttokansantuotteen kasvuun, suomalaisten työllistymiseen ja maamme hyvinvoinnin vahvistamiseen. Uudet teolliset investoinnit tarvitsevat toteutuakseen merkittävät määrät lisää uutta puhdasta sähköntuotantoa, eli tuuli- ja aurinkovoimaa”, toteaa Suomen uusiutuvien edunvalvontajohtaja Matias Ollila.

Suomen uusiutuvat tarjoaa jatkossakin jäsenilleen tukea uusiutuvan energia-alan kehittämiseen. Yhdistyksen vanhat yhteystiedot ja verkkosivut ovat käytössä vielä toistaiseksi. Yhdistyksen uusi brändi julkaistaan Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä Wind Finland -seminaarissa 1.10.

Lisätietoja:

Matias Ollila, edunvalvontajohtaja, Suomen uusiutuvat ry, 040 124 7411, matias.ollila@tuulivoimayhdistys.fi