Talvituulet puhkuivat ja puhalsivat uuden tuulivoiman tuotantoennätyksen

Uusi vuosikymmen alkoi tuulisesti ja nosti tuulivoiman tuotannon ennätyslukemiin. Tammikuu oli poikkeuksellisen tuulinen, ja samaan aikaan Suomen tuulivoimakapasiteetti oli loppuvuonna 2019 valmistuneiden voimaloiden myötä suurempi kuin koskaan ennen. Tammikuussa 2020 tuulivoima tuotti sähköä keskimäärin 1 197 megawatin teholla, kun koko kapasiteetti on 2 284 MW. Suomalaisen tuulivoimakapasiteetin hyötysuhde oli tammikuussa peräti 52 prosenttia. Tuulivoimalle on ominaista, että se tuottaa sähköä suurimman osan ajasta, mutta ei läheskään koko aikaa täydellä teholla.

Suomessa tuulee talvella enemmän kuin kesällä. Nyrkkisääntö on, että noin 60 prosenttia vuoden tuulivoimatuotannosta tuotetaan talvikuukausina. Lisäksi tänä vuonna tammikuu, samoin kuin alkanut helmikuu, ovat olleet erityisen tuulisia.

”Tammikuu 2020 oli keskimääräistä tuulisempi. Tuulet olivat noin 25 prosenttia voimakkaampia kuin pitkän ajan keskiarvot 40 vuoden ajalta. Tämä tarkoittaa BCDC-projektissa tekemiemme laskelmien perusteella 50 prosenttia enemmän tuulivoimalla tuotettua sähköä kuin keskimäärin tammikuussa, perustuen pitkän aikavälin tuulitietoihin*”.

Irene Suomi, Ilmatieteen laitos

Suomeen valmistui syksyn 2019 aikana 56 uutta tuulivoimalaa, joten tammikuussa 2020 voimaloita oli enemmän tuotannossa kuin koskaan ennen. Uusi tuulivoimatuotantoennätys nähtiin 10.2.2020, jolloin tuulivoiman tuotantoteho oli enimmillään 1 983 MW ja hyötysuhdetta kuvaava kapasiteettikerroin** kohosi 87 prosenttiin. Samana päivänä tuulivoimalla katettiin vuorokausitasolla yli 20 prosenttia sähkönkulutuksesta. Koko tammikuun 2020 keskimääräinen tuulivoimaloiden kapasiteettikerroin oli 52 prosenttia. Edellinen tuulivoimatuotannon ennätyskuukausi nähtiin helmikuussa 2019, jolloin tuulisähköä tuotettiin keskimäärin 947 MW teholla (koko kuukauden keskimääräinen hyötysuhde oli 46 prosenttia).

Tammikuun 2020 tuulivoimatuotanto erottuu aiemmista tuotannon määrää kuvaavista pylväistä selvänä piikkinä (ks. liite). ”Koska kesällä tuulee vähemmän kuin talvella, pystytetään voimalat pääasiassa kesällä tai alkusyksystä, ja ne alkavat tyypillisesti tuottaa sähköä vasta vuoden loppupuolella. Viime vuonna rakennetut uudet voimalat vaikuttavat täysimääräisesti tuulivoimatuotantoon vasta tänä vuonna”, sanoo Suomen Tuulivoimayhdistyksen toimitusjohtaja Anni Mikkonen.

Tammi-helmikuussa Suomessa on nähty myös ennätysalhaisia sähkön hintoja. Tuulivoima laskee sähkön hintaa työntämällä markkinalta pois kalliimpia tuotantomuotoja. Samoin toimii mm. vesivoima, jota on sateisena talvena 2019-2020 ollut hyvin saatavilla. Tammi-helmikuussa 2020 sähkön hintaan ovat vaikuttaneet myös lauha talvi sekä teollisuuden lakot, jotka ovat laskeneet sähkön kulutusta. Tuulivoimalat voivat osallistua tarvittaessa myös sähköntuotannon säätöön alaspäin: voimaloiden lavat voidaan kääntää tuulesta pois, jolloin voimala tuottaa sähköä maksimitehoaan pienemmällä teholla.

***

Tuulivoimalla tuotettiin tammikuussa 2020 tuulisähköä 891 000 000 kilowattituntia. Tuotannolla voitaisiin kattaa noin 50 000 sähkölämmitteisen omakotitalon koko vuoden sähkönkulutus. Tuulivoiman koko vuoden tuotantoa ei voi ennustaa huipputuotannon ajanjakson perusteella, koska kesällä tyypillisesti tuulee vähemmän kuin talvella.

* Arviot perustuvat ERA5 ilmastouusanalyysin tuloksiin käyttäen tuulen nopeuksia 100 metrin korkeudelta 125:n suomalaisen tuulivoimalan yli keskiarvoistettuna.

** Kapasiteettikerroin eli hyötysuhde kuvaa sitä, kuinka suuri osa Suomeen rakennetusta tuulivoimakapasiteetista tuotti kyseisenä ajanjaksona sähköä.

Kuvaliite: Tuulivoimatuotanto Suomessa kuukausittain (Gasum Oy)