Suomen uusiutuvien puheenjohtaja Heikki Peltomaa: Suomesta Euroopan mielenkiintoisin uusiutuvan energian investointikohde

”Tämä hallituskausi ja syksy alkavat uuden strategian ja brändin käyttöönotolla, ja kahden toisiaan täydentävän uusiutuvan energiantuotantomuodon edustajana. Tuulivoima ja aurinkovoima ovat niin Suomessa kuin globaalistikin megatrendejä, jotka mahdollistavat energiamurrosta. Tämän faktan tunnistaminen läpi Suomen eri pelikenttien on yksi uuden strategiamme pääkohdista”, Peltomaa sanoo.

”Yhdistystoimintamme on laajentunut ja uusia henkilöitä on rekrytoitu, jotta voimme ottaa myös aurinkovoiman tehokkaasti haltuun. Uudistettua strategiaa toteuttaaksemme vahvistamme edelleen henkilöstöämme, yhteistyöverkostojamme ja katsomme tuuli- ja aurinkovoimaa laajemmin osana energiajärjestelmää. Tavoitteena on tehdä Suomesta koko Euroopan mielenkiintoisin energiamurroksen investointikohde”, Peltomaa alleviivaa.

Suomen uusiutuvien hallituksen varapuheenjohtajaksi valittiin jo vuodesta 2013 yhdistyksen hallituksessa ja valiokunnissa aktiivisesti vaikuttanut lakiasioiden johtaja Jenny-Li Holmström Taaleri Energia Oy:stä.

“Kun tuuli- ja aurinkovoiman osuus sähköntuotannosta nousee, kasvaa myös alan ja yhdistyksen tarve nähdä itsensä osana isompaa kokonaisuutta. Aikaisemmin oli mahdollista juosta omaa rataa rakentamalla uutta tuotantoa, koska se on yksinkertaisesti edullisin tapa rakentaa uutta energiantuotantoa. Nykytilanteessa pitää tunnistaa, että tuuli- ja aurinkovoima ovat energiamurroksen ykkösajuri. Energiamurros mullistaa sähköjärjestelmää ja vaikutukset ulottuvat myös yhteiskuntaan laajemmin. Energiamurros on mahdollisuus koko Suomelle saada talouskasvua aikaiseksi. Kymmenvuotisen hallitusurani aikana on aina ollut hienoa nähdä, miten aktiivinen hallitus puhaltaa yhteen hiileen. Tätä työtä ja kasvua on mahtava päästä jatkamaan”, toteaa Suomen uusiutuvien hallituksen varapuheenjohtaja Jenny-Li Holmström.

Suomen uusiutuvat ry:n hallituksen kokoonpano kaudella 2024-2025:

Heikki Peltomaa, wpd Suomi
Veli-Pekka Alkula, OX2