IKEA Suomen tuulivoimahankkeet valittiin vuoden 2020 Tuulivoimateoksi

Suomen Tuulivoimayhdistyksen (STY) järjestämän Tuulivoimateko 2020 -kilpailun voittajaksi on valittu IKEA Suomen tuulivoimahankkeet. IKEA on investoinut suomalaiseen tuulivoimaan merkittävästi: yritys on rahoittanut ja omistaa nyt yhteensä viisi tuulivoimapuistoa Suomessa. IKEA voitti myös kilpailun yleisöäänestyksen keräämällä lähes puolet kaikista yleisöäänistä. Tuulivoimateko-palkinnon myöntämisellä STY haluaa nostaa esille puhdasta energiantuotantoa Suomessa ansiokkaasti edistänyttä toimintaa.

Tuulivoimateko-kilpailuun ehdotettiin vuonna 2020 yhteensä seitsemää eri tuulivoimatekoa. Ehdotusten joukosta voittajan valitsi tuomaristo, johon tänä vuonna kuuluivat Fingridin toimitusjohtaja Jukka Ruusunen, europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri, valokuvaaja, toimittaja ja dokumentaristi Meeri Koutaniemi sekä Sitran Hiilineutraali kiertotalous -teemaa luotsaava Mari Pantsar.

Tuomaristo perusteli valintaansa seuraavasti: ”IKEA on yksi harvoista globaaleista yrityksistä, jolla ei ole ainoastaan pyrkimys tulla ilmastoneutraaliksi, vaan jopa ilmastopositiiviseksi vuoteen 2030 mennessä. Tuulivoimalla on tässä keskeinen rooli. IKEA-konserni on sitoutunut tuottamaan yhtä paljon uusiutuvaa energiaa, kuin mitä se toiminnassaan kuluttaa. IKEA on sitoutunut kehittymään kiertotalousyritykseksi ja antamaan asiakkailleen mahdollisuuden elää terveellisempää ja kestävämpää elämää maapallon kantokyvyn rajoissa. IKEA on siis toimialan ulkopuolelta tullut aktiivinen tuulivoimatoimija, joka tekee konkreettisia tekoja edistäessään kestävämpää arkea. IKEA edustaa omalla tavallaan myös EU:n ”kuluttaja keskiöön” -filosofiaa, vaikka onkin tavallista kuluttajaa merkittävästi suurempi sähkönkäyttäjä”.

IKEA on myös ensimmäisiä yrityksiä, jotka jotka investoinnillaan uusiutuvaan energiaan mahdollistivat tuulivoiman rakentamisen Suomeen ilman valtion taloudellista tukea. ”IKEA Suomen tuulivoimainvestoinnit olivat julkaisunsa aikaan ensimmäisiä suomalaisia tuettomasti rakennettavia tuulivoimahankkeita. Ne olivat aikanaan myös Pohjoismaiden mittakaavassa suurimpia markkinaehtoisia hankekokonaisuuksia. On hienoa, että suuri kansainvälinen yritys kuten IKEA panostaa suomalaiseen uusiutuvaan energiaan näin laajasti”, iloitsee Suomen Tuulivoimayhdistyksen viestintäpäällikkö Anna Tiihonen.

”Otamme tämän tunnustuksen ilolla ja ylpeydellä vastaan! Haluamme edistää kestävämpää arkea, ja panostuksemme tuulipuistojen rakentamiseen onkin tärkeä osa kunnianhimoista tavoitettamme olla ilmastopositiivinen vuoteen 2030 mennessä. On hienoa, että pystymme konkreettisella tavalla edistää globaaleja tavoitteitamme”, kertoo IKEA Suomen liiketoiminnan kehitysjohtaja Ann-Christin Pilviö.

Suomen Tuulivoimayhdistyksen (STY) Tuulivoimateko-kilpailu järjestettiin vuonna 2020 toista kertaa. Kilpailun kautta STY haluaa nostaa esille ja palkita Suomen tuulivoima-alan kasvuun ja kehitykseen positiivisesti vaikuttaneita tekoja. Kuka tahansa voi ehdottaa tuulivoimatekoa kilpailuun. Kaikki vuoden 2020 kilpailun ehdotukset perusteluineen ovat nähtävissä osoitteessa www.tuulivoimateko.fi