Pohjois-Pohjanmaa pysyy Suomen tuulivoimakeskittymänä – kiinteistöverotulot lähes 6 miljoonaa

Pohjois-Pohjanmaa pitää edelleen paikkansa Suomen suurimpana tuulivoimamaakuntana, jossa on nyt 35 prosenttia koko maan tuulivoimakapasiteetista. Maakunnassa sijaitsevat kunnat saivat vuonna 2020 yhteensä lähes kuuden miljoonan euron kiinteistöverotulot tuulivoimaloistaan. Kaikista Suomen tuulivoimaloista maksettiin viime vuonna yhteensä yli 15 miljoonaa euroa kiinteistöveroa eri kuntiin.

Suurin osa Suomen tuulivoimasta sijoittuu aiempien vuosien tapaan Pohjois-Pohjanmaan maakunnan kuntiin. Pohjois-Pohjanmaalle rakennettiin viime vuonna 28 uutta tuulivoimalaa. Yhteensä maakunnan kunnissa oli vuoden 2020 lopussa 286 tuulivoimalaa, joka vastaa 35 prosenttia Suomen tuulivoimakapasiteetista. Tuulivoimaloista maksettiin viime vuonna pelkästään Pohjois-Pohjanmaan maakunnan kunnille 5,9 miljoonaa euroa kiinteistöveroa. Toiseksi suurimmaksi tuulivoimamaakunnaksi nousi vuoden 2020 aikana Pohjanmaa, jossa on 17 prosenttia Suomen tuulivoimakapasiteetista. Kolmantena tulee Lapin maakunta 15 prosentin osuudella koko maan tuulivoimakapasiteetista.

Uusia tuulivoimaloita rakennettiin vuonna 2020 viiteen kuntaan: Limingalle, Maalahteen, Marttilaan, Närpiöön ja Pyhäjoelle. Eniten uutta tuulivoimakapasiteettia rakennettiin Pohjois-Pohjanmaalla sijaisevalle Pyhäjoelle, jonne valmistui vuoden aikana 24 tuulivoimalaa – kunta on nyt myös neljänneksi suurin tuulivoimakunta Suomessa 43:lla tuulivoimalalla. Kiinteistöverotuloa Pyhäjoen kunta sai tuulivoimaloistaan viime vuonna yli 650 000 euroa. Vuonna 2020 valmistuneet tuulivoimalat alkavat kerryttää täysimääräisesti kiinteistöverotuloa vasta vuoden 2021 tai 2022 aikana voimalan tarkan valmistumisajankohdan mukaan, eikä niiden kiinteistöverokertymä näy vielä vuoden 2020 tilastoissa. Suomen suurin tuulivoimakunta on edelleen Kalajoki, jossa on 64 tuulivoimalaa. Kalajoen tuulivoimalat tuottivat kunnalle kiinteistöverotuloa yli 1,5 miljoonaa euroa vuonna 2020.

Tuulivoima tuo Suomen kuntiin tulevaisuudessa kasvavan määrän kiinteistöverotuloa: ”Hajautettuna energiantuotannon muotona tuulivoiman tuomat edut jakaantuvat jo nyt laajasti kuntiin ympäri Suomea. Nyt noin 70 kuntaa saa kiinteistöveroa tuulivoimaloistaan ja lisäksi noin 70:een kuntaan on suunnitteilla tuulivoimaloita. Tuulivoiman edullisuuden ja sen mahdollistaman markkinaehtoisen eli tuettoman rakentamisen ansiosta siis yhä useampi suomalaiskunta tulee jatkossa hyötymään tuulivoimasta kuntatalouden piristysruiskeena,” toteaa Suomen Tuulivoimayhdistyksen toimitusjohtaja Anni Mikkonen.

Lataa Tuulivoimatilastot 2020

Taulukossa: Suomen kuusi eniten tuulivoimaloiden kiinteistöveroa saavaa kuntaa (Vero.fi)

KuntaVoimaloita (kpl)Tuulivoimaloiden kiinteistövero 2020 (€)
Kalajoki641,59 milj.
Ii561,21 milj.
Raahe621,13 milj.
Pori (11 merituulivoimalaa)371,05 milj.
Simo37845 000
Pyhäjoki43653 000