Tuulivoimatietoa kunnille – uusi verkkosivusto on avattu

Tuulivoimarakentamisen yleistyessä Suomessa yhä useammassa kunnassa tuulivoimaan liittyvät asiat tulevat ajankohtaisiksi. Suomen Tuulivoimayhdistys on kerännyt kuntia ja kuntalaisia kiinnostavaa tietoa kootusti yhdelle sivulle. Sivuilta löydät tietoa muun muassa kaavoituksesta, tuulivoiman tarvitsemista luvista, tuulivoiman ympäristövaikutuksista ja esteellisyysperiaatteista. Myös kunnille tärkeitä yhteystietoja löytyy nyt koottuna yhdelle sivulle.

Suomen kuntien tehtävissä korostuu nyt ja tulevaisuudessa entistä voimakkaammin alueen elinvoiman turvaaminen. Tuulivoima on hajautettua sähköntuotantoa, joten useat suomalaiset kunnat voivat hyötyä tuulivoimainvestoinneista ja niiden tuomista positiivisista vaikutuksista. Selvityksen mukaan Suomeen tähän mennessä rakennetun 2000 megawatin tuulivoimakapasiteetin taloudelliset vaikutukset ovat merkittävät: 5,5 miljardin investoinnit tuulivoimahankkeisiin tuovat koko elinkaarensa aikana muun muassa miljardien liikevaihdon yrityksille ja verokertymät kunnille. Suoria ja kerrannaisia työpaikkoja Suomeen nyt rakennettu tuulivoima tuo elinkaarensa aikana kymmeniä tuhansia.

Tuulivoimaloiden suunnittelu kotikuntaan voi herättää monia kysymyksiä. Jotta ajankohtainen tuulivoimaan ja tuulivoimahankkeisiin liittyvä tieto olisi helposti löydettävissä, on Suomen Tuulivoimayhdistys koonnut erityisesti kuntia koskevan tuulivoimatiedon yhteen paikkaan.

Tuulivoimasta kunnille -sivut löydät osoitteesta: www.tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoimastakunnille.

Mikäli kaipaat sivuille tietoa jostain tietystä asiasta, vinkkaa siitä osoitteeseen anna.tiihonen@tuulivoimayhdistys.fi. Kehitämme sivustoa mielellämme niin, että se palvelee kuntia parhaalla mahdollisella tavalla.