Webinaari: Hinku-kuntien päästöjen kompensointi biokaasu- ja tuulivoimainvestoinneilla

Tuulivoima ja biokaasu ovat merkittäviä keinoja vähentää päästöjä. Monissa kunnissa tuulivoimapuistojen tai biokaasulaitosten rakentaminen omalle alueelle on haastavaa. Hinku-kuntien päästöjen laskentasääntöjä ehdotetaan muutettavaksi siten, että kunnat voivat kompensoida omia alueellisia päästöjään muiden kuntien alueille sijoittuvien laitosten omistusten tai pitkien hankintasopimusten avulla. Webinaarissa esitellään laskentamuutosta sekä esitellään esimerkkejä tuulivoimapuistoista ja biokaasulaitoksesta, jotka ovat usean kunnan yhteisomistuksessa.

Webinaari on kohdennettu erityisesti Hinku-kuntien ja maakuntien ilmasto-ohjelmista vastaaville sekä kuntaomisteisten energia-, vesi- ja jäteyhtiöiden edustajille. Tervetuloa!

Ohjelma:

• 15.00 Puheenjohtajan avaus: erityisasiantuntija Karoliina Auvinen, Suomen ympäristökeskus SYKE
  • 15.05–15.20 Hinku-kuntien päästölaskennan muutosehdotuksen esittely, erityisasiantuntija Johannes Lounasheimo, Suomen ympäristökeskus SYKE
  • 15.20–15.35 Esimerkkejä pitkäaikaisilla ostosopimuksilla (PPA) ja Mankala-mallilla toteutetuista tuulivoimaloista Suomessa, toimitusjohtaja Heikki Peltomaa, wpd Finland Oy
  • 15.35–15.45 Esimerkki kuntien yhteisestä biokaasuvoimalasta: Pirkanmaan Jätehuollon laitos Nokialla, toimitusjohtaja Harri Kallio, Pirkanmaan Jätehuolto Oy
  • 15.45–16:00 Kysymyksiä ja keskustelua