STY:n webinaari: Tuoreet tuulivoimatilastot 2023 ja tuleville vuosille suunnitellut hankkeet

LATAA ESITYSMATERIAALI

Suomen Tuulivoimayhdistys järjesti kaikille avoimen webinaarin tuoreista tuulivoimatilastoista 2023 ja tuleville vuosille suunnitelluista hankkeista.

Tuoreen hanketilaston mukaan Suomen tuulivoiman kasvu on vahvalla pohjalla: maalle ja merelle on suunnitteilla jälleen ennätysmäärä, lähes 135 gigawattia (GW), uutta tuulivoimakapasiteettia. Käytännössä laaja tuulivoimahankeportfolio tarkoittaa, että Suomen kasvava sähkön tarve on katettavissa tuulivoimalla.

Kotimaisen tuulisähkön tuotanto kasvoi 25 prosenttia vuonna 2023 14,4 terawattituntiin, kun tuotanto vuonna 2022 oli 11,5 TWh. Lisäksi hankkeita suunnitellaan sisämaassa yhä laajemmalle alueelle, mikä kasvattaa Suomen energiaturvallisuutta ja jakaa investointien tuomaa hyvinvointia tasaisemmin. Alueellisesti kattava rakentaminen paitsi tasaa tuotannonvaihteluita, myös toisi paljon kaivattua elinvoimaa varsinkin Itä-Suomeen.

Tilastot ja hankkeet esittelivät STY:n toimitusjohtaja Anni Mikkonen ja operatiivinen johtaja Heidi Paalatie.