Kotimaisesta uusiutuvasta energiasta talouskasvua – veroratkaisuilla vauhtia kasvuun

Suomella on valtava potentiaalia uusiutuvassa energiassa. Suomella on montaa muuta Euroopan maata heikommat mahdollisuudet kilpailla investoinneista tukikannusteilla. Sen sijaan voimme vauhdittaa investointeja järkevillä veroratkaisuilla. Merituulivoiman ja teollisen kokoluokan aurinkovoiman kiinteistövero tulee saattaa samalle tasolle maatuulivoiman veron kanssa. Näin paitsi kannustetaan investointeihin, myös jaetaan uusiutuvan energian myötä tulevaa elinvoimaa lukuisiin kuntiin, jotka kaavoittavat alueitaan energiantuotannon käyttöön.

Uusiutuva energia on Suomen vahvuus, ei vain mahdollisuus. Laaja pinta-alamme ja maantieteellinen rakenteemme mahdollistavat kotimaisen puhtaan sähkön tuotannon maa- ja merituulivoimalla sekä aurinkovoimalla tavalla, joka antaa meille kilpailuetua verrattuna moniin kilpailijamaihin. 

Edellytykset tuottaa puhdasta energiaa suurissa määrin on keino luoda talouskasvua, jonka merkitystä suomalaisten hyvinvoinnin takaamiseksi pääministeri Petteri Orpo on hiljattain korostanut. 

Suomi kaipaa talouskasvua, joka perustuu ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävään kotimaiseen uusiutuvaan energiaan. Uusiutuvan energianalan kannattavuutta ovat vaarantaneet jopa kymmenien prosenttien kustannusnousu ja toimintaympäristön selkeyttä hankaloittavat poliittiset päätökset. 

”Hallituksella on kaikki perusteet tehdä päätöksiä, joilla vahvistetaan kotimaisen uusiutuvan energian toimintaedellytyksiä. Suomalainen puhdas sähkö mahdollistaa uudet teolliset investoinnit. On vain järkevää toteuttaa sellaisia veroratkaisuja, jotka luovat talouskasvua ja lisäävät verotuloja. Uusiutuvan energian kiinteistöveron Suomen mallia kannattaa entisestään parantaa ja vahvistaa maamme mahdollisuuksia menestyä”, Suomen uusiutuvat ry:n toimitusjohtaja Anni Mikkonen välittää terveisensä Suomen hallituksen kehysriiheen. 

Tuuli- ja aurinkovoimaa koskeva kiinteistöveromalli on erinomainen. Siinä vero oikeudenmukaisesti kannetaan siihen kuntaan, jossa itse energiatuotanto on ja samalla sen haitat. Malli on keskeisin kannuste kaavoittaa uusiutuvaa energiaa kunnan alueelle. Kiinteistöveromalli erottuu edukseen mm. Ruotsista, jossa vero menee valtiolle. 

Investointeja teollisen mittaluokan aurinkovoimatuotantoon ja uusiin merituulipuistoihin on vaikeaa tehdä markkinaehtoisessa toimintamallissa nykyisillä korko- ym. kustannuksilla. Juuri tässä hetkessä, kun uutta myönteistä kasvua on hankala tukea rahallisesti, on viisasta hakea lisävauhtia veroratkaisuista. 

Niin merituulivoimaa kuin aurinkovoimaa koskien hallituksen on perusteltua tehdä päätöksiä, joilla näiden tuoreimpien uusiutuvan energian muotojen kiinteistöverotus on megawattituntikohtaisesti samalla tasolla maatuulivoiman kanssa. Ratkaisu toimisi verokannusteena uusille merituulivoima- ja aurinkovoimainvestoinneille sekä samalla toisi lisää verotuloja koko Suomeen.

Lisätiedot:  

Anni Mikkonen, toimitusjohtaja, Suomen uusiutuvat ry, 040 771 6114 
anni.mikkonen@suomenuusiutuvat.fi 
 
Matias Ollila, edunvalvontajohtaja, Suomen uusiutuvat ry, 040 124 7411 
matias.ollila@suomenuusiutuvat.fi