STY:n tuulivoimakoulutukset

Oletko sinä tai kollegasi uusi tuulivoima-alalla? Kaipaatko tuulivoiman perusteiden kertaamista tai haluatko syventää osaamistasi? STY järjestää tuulivoimakoulutusta, lue lisää alta.

TUULIVOIMAKURSSI 1

Päivän alkeiskurssi tuulivoiman parissa työskenteleville. Sopii kaikille, joiden olisi hyvä tietää perusasiat tuulivoiman tilanteesta Suomessa, tuulivoimahankkeesta ja tuulivoimaloista yleisellä tasolla. Sopii myös kaikille, joiden työtehtäviä tai toimintaympäristöä tuulivoima sivuaa.

Kurssin sisältö

• Suomen Tuulivoimayhdistys: mitä tarjolla jäsenille ja muille sidosryhmille?
  • Suomen energiajärjestelmä pähkinänkuoressa
  • Tuulivoiman ajankohtaiskatsaus: mikä on tuulivoiman tilanne nyt ja tulevaisuudessa?
  • Tuulivoimahankkeen elinkaari: tuulivoimahankkeen pääpiirteet alueen valinnasta, luvitukseen, tuotantoon ja purkuun
  • Tuulivoimatekniikka ja sen kehitys
  • Suuri tuulivoima-roast: tuulivoimasta usein esitetyt väitteet, kritiikki ja mitä niihin voisi vastata.

Seuraavat kurssit

11.5.2023, Oulu

8.11.2023, Helsinki

Ilmoittautumiset avataan myöhemmin.

Hinnoittelu yhden päivän kursseille:

STY:n jäsenhinta 390 € + alv 24 %

Normaalihinta 550 € + alv 24 %

STY:n jäsenyritys, 3 osallistujaa 990 € + alv 24 %

TUULIVOIMAKURSSI 2

Kaksipäiväisen kurssin aikana käydään läpi tuulivoimaa ja tuulivoimahanketta kattavasti monesta näkökulmasta. Kurssilla myös verkostoidutaan alan toimijoiden kanssa. Kurssi sopii kaikille, jotka haluavat tietää tuulivoimasta pintaa syvemmin.

Ensimmäinen kurssipäivä

• STY-briiffi
  • Tuulivoiman ajankohtaiskatsaus
  • Sähkömarkkinan perusteet
  • Tuulivoimahankkeen esiselvitykset
  • Hankekehitys & ympäristövaikutukset
  • Sosiaalinen toimilupa
  • Rahoitus, DD, sopimukset, raportointi
  • Illanvietto

Toinen kurssipäivä

• Rakentamisen suunnitteluvaihe
  • Rakentamisvaihe
  • Käyttövaihe
  • Purku, kierrätys ja repowering
  • Merituulivoima
Tutustu tarkempaan ohjelmaan

Seuraavat kurssit:

31.1.-1.2. Oulu

Koulutus järjestetään Oulussa. Tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin. Osallistumisen voi perua 16.1.2023 mennessä maksutta tai osallistumisen voi siirtää esimerkiksi kollegalle, mikäli itse on estynyt.

Ilmoittaudu

Hinnoittelu kahden päivän kursseille:

STY:n jäsenhinta 990 € + alv 24 %

Normaalihinta 1350 € + alv 24 %

Hinta sisältää kahden päivän koulutuksen ja tarjoilut (1. päivänä myös illallinen).

Tekninen suunnittelu -kurssi

Yksipäiväisen Helsingissä järjestettävän kurssin aikana käydään läpi asioita, joita tuulivoimahankkeen kehittämisen ja luvittamisen kanssa työskentelevien henkilöiden olisi hyvä tietää tuulivoimapuistojen teknisestä suunnittelusta. Teknistä suunnittelua tarkastellaan useiden eri aiheiden kautta, ja kurssilaiset saavat perustiedot näistä kaikista. Kurssilla myös verkostoidutaan alan toimijoiden kanssa. Kurssi sopii hyvin esimerkiksi tuulivoimahankekehittäjien henkilökunnale, konsulteille ja muille tahoille, joiden on tarpeen ymmärtää tuulivoimahankkeen teknistä suunnittelua useasta näkökulmasta perustasolla. Kurssi tarjoaa teknisen suunnittelun aiheista kattavamman tietomäärän kuin Tuulivoimakurssi 2.

Kurssin sisältö

• Tuulimittaukset ja analyysit
  • Jäätäminen
  • Lay-out suunnittelu ja paikkatieto
  • Geotutkimukset ja -suunnittelu
  • Perustussuunnittelu
  • Sähkösuunnittelu
  • Voimajohtosuunnittelu

Seuraava kurssi:

22.11.2023

Ilmoittautuminen avataan myöhemmin.

Hinnoittelu Tekninen suunnittelu -kurssille:

STY:n jäsenhinta 650 € + alv 24 %

Normaalihinta 850 € + alv 24 %

Market Entrance -kurssi

Market Entrance is a one-day course offering a comprehensive, multi-view package about Finnish wind power. The topic is scrutinized from different viewpoints from the current situation and future outlook, political environment, and wind profiling & icing, to the project development process. The aim of the course is to give the participant understanding on doing wind power business in Finland: How to enter the market and what is needed to know about the wind power development in Finland. The course is suitable for all who want to understand and learn the basics of Finnish wind power, e.g. for companies planning to enter or have just entered the Finnish market, employees responsible for the Finnish market, etc. The course is held in English.

Topics of the course:

• Finnish energy and wind power markets
  • Finnish wind resources
  • Offshore outlook
  • Wind power permitting and Finnish grid
  • Political environment and advocacy
  • What is it like to do wind power business in Finland?
  • How to run a construction project in Finland?
  • Operating wind power plants in Finland

Next course

8.12.2022

The course is held in GLO Hotel Kluuvi in Helsinki (Kuuvikatu 4, 00100 Helsinki) starting at 8.30am and lasting until 4pm. One can participate the course also remotely. Registration can be cancelled free of charge until Nov 23th. Participation can be transferred to your colleague in case you have obstacles to participate.

Register

Entry fee for Market Entrance Course:

• FWPA member 750 € + VAT 24 %
  • Non-member 1050 € + VAT 24 %

The course registration includes breakfast, lunch and afternoon coffee.

Kurssit pidetään livetapaamisina pandemiatilanteen sen suinkin salliessa.

Oikeus muutoksiin pidätetään. Lisää kursseja järjestetään kysynnän mukaan ja myös räätälöidysti yrityksille.